The Grand Tour is niet nieuw genoeg

Een half jaar geleden schreef ik een blog genaamd “Het nieuwe Top Gear is niet nieuw genoeg“. Daarin bekritiseerde ik het nieuwe BBC Top Gear, met Chris Evans en Matt Leblanc, omdat het teveel op het oude Top Gear met Clarkson, Hammond en May probeerde te lijken. Zelf had ik gehoopt dat ze op zijn minst een heel klein beetje vernieuwing zouden invoeren. Maar er was nog hoop! BBC Top Gear was de tegenvaller die eigenlijk iedereen had verwacht, maar het legendarische oude Top Gear trio was met een oneindige zak geld van Amazon aan de slag gegaan om hun eigen programma te maken. Een programma zonder een brave Engelse omroep die in hun nek stond te hijgen. Een programma op het internet, zonder de limieten van televisie. Een programma waarin ze alles konden doen wat ze maar wouden! Dit kon het magnum opus van Clarkson, Hammond en May worden.

Maar dat werd het niet. Ik heb nu de eerste drie afleveringen van The Grand Tour, zoals het programma heet, gekeken. De spijtige conclusie is dat er niks veranderd is. Sterker nog, het lijkt erop dat The Grand Tour de slechte punten van Top Gear hevig heeft versterkt, en de goede op de achtergrond heeft gedrukt. In de latere seizoenen van Top Gear begon het steeds meer duidelijk te worden dat de humor gescript was, en werd het programma daar continu schaamtelozer in. Het begon steeds meer op sketches te lijken en minder op reality TV. The Grand Tour legt dit er zo dik bovenop dat het ronduit pijnlijk is geworden. Ik snap best dat je een beetje met de realiteit moet spelen om leuke televisie te creëren, maar dit is gewoon belachelijk. De tweede aflevering van The Grand Tour, die trouwens nauwelijks auto’s bevat, is gewoon één groot toneelstukje. En als ik naar een toneelstukje ga kijken, kijk ik liever niet naar drie middelbare kerels. Die middelbare kerels wil ik achter het stuur zien.

Pas bij de derde aflevering ging de serie zijn naam een beetje eer aan doen. “The Grand Tour” wekte de illusie dat het programma meer gefocust zou zijn op het rondreizen van de wereld. Helaas bleek dat eigenlijk alleen te wijzen op het feit dat de tent van waaruit het programma elke week gepresenteerd wordt over de wereld reist. Verder hebben we nog steeds een zooi losstaande items. In de tweede aflevering, waar de tent in Johannesburg stond, werd dat een heel klein beetje benut. Een heel klein item van een paar minuten ging in op de autocultuur van Zuid-Afrika, en dat was machtig interessant. Helaas was het veel te snel voorbij en ging men weer door met hun pijnlijk ingestudeerde toneelstukje. Maar zelfs in de derde aflevering, waarin het trio eindelijk op roadtrip gaat in Italië, voelt alles een beetje verkeerd. De hele grap van Hammond die in een luide Challenger Hellcat meerijdt tussen de beschaafde GT-auto’s is voorspelbaar en héél even grappig, maar het wordt weer zo pijnlijk uitgeperst tot de laatste druppel. Het item eindigt opeens terwijl het nog helemaal niet af voelt, en dan springt men weer naar het volgende.

Het hele programma voelt onprettig chaotisch, en er wordt eigenlijk veel te weinig aandacht aan de auto’s besteed. De tests op het nieuwe circuit zijn redelijk, maar de vervanger van de Stig is ook weer een voorbeeld van hoe het programma de plank volledig misslaat. Een dikke Amerikaanse redneck die grappen maakt over NASCAR is al miljoenen keren gedaan, en was na twee minuten wel leuk geweest. Alles voelt gewoon als een wanhopige poging om het succes van Top Gear te herhalen, terwijl dit juist de uitgesproken kans was om die hoognodige veranderingen door te voeren. The Grand Tour als naam wekt verwachtingen. Waarom is het niet een programma geworden waarin het trio elke week in een drietal bijpassende auto’s door een bepaald land rijdt en de lokale autocultuur in beeld brengt? Een rijtest op hét circuit van het land in kwestie (Zandvoort voor ons kikkerlandje, de Nürburgring voor Duitsland, Spa voor Frankrijk etc.), eventueel door een bekende coureur uit dat land, zou veel interessanter zijn geweest. Er had aardig berust kunnen worden op natuurlijk voortvloeiende humor die bij een roadtrip ontstaat, en niet op pijnlijk gescripte grappen. Het had een prachtige kijk kunnen worden op de autocultuur over de hele wereld. Sommige landen, zoals Japan, zijn misschien wel een heel seizoen waard, andere één aflevering.

Wat we nu hebben is Top Gear 0.75. Het is niet eens een betere versie van zichzelf geworden, het is erop achteruit gegaan, en dat is zo verdomde jammer. De vrijheid en het geld dat Amazon heeft ingebracht zijn totaal niet benut. Het is in mijn ogen jammer dat Clarkson, Hammond en May blijkbaar zelf nog steeds niet zat zijn van continu hetzelfde doen, keer op keer. Okay, ik zou misschien ook niet snel zat worden van dik betaald rondrijden in supercars, maar ze hadden de kans om dat te doen, en nog veel meer! Maar ze zijn een beetje vastgeroest in hun rollen, en nu ze de vrijheid hebben om daaruit te stappen, lijken ze niet meer helemaal te weten hoe dat moet. Ik zou zeggen, Netflix, of wie dan ook, stap hier op in. Het is tijd voor een vernieuwend autoprogramma wat de magie van de oude Top Gear weet te vangen, maar dan met de vernieuwing die het nodig heeft. Het vinden van de juiste presentatoren gaat het moeilijkste worden, dat heeft BBC Top Gear 2.0 wel bewezen, maar met de huidige staat van het oude Top Gear trio is het helaas niet meer heel moeilijk om te overtreffen. Ik bied mezelf alvast aan, in ieder geval.

Ik heb nog hoop dat Clarkson, Hammond en May vooral een beetje moeten wennen aan hun nieuwe mate van vrijheid, en dat het misschien allemaal nog wel wat bijtrekt. Maar er is helaas ook een redelijk grote kans dat dit het gewoon is. Ze zeggen dat ze er over vijf jaar klaar mee zijn, en ik zie ze er eigenlijk wel voor aan om gewoon vijf jaar lang deze rollen te blijven spelen tot ze met pensioen gaan. Dat zou jammer zijn, want ik weet niet of ik in dat geval nog vijf jaar naar hun programma wil blijven kijken.

Comments

  1. Thierry

    Eens. Vol verwachting keek ik een paar weken geleden naar de eerste aflevering. Na de eerste paar minuten dacht ik nog enthousiast “Dit is net Top Gear!”,richting het einde sloeg dat om naar een licht teleurstellende “Dit is net Top Gear..”. Er is inderdaad bijna niks veranderd. Het is prima vermaak, maar met dit trio, de vrijheid en het budget dat ze krijgen zou er toch echt wat meer in moeten zitten.

    Aflevering 2 was helemaal een dieptepunt inderdaad, tot het punt dat ik liever wat anders ging doen dan blijven kijken. Gelukkig werd het daarna weer beter, maar het is nog zeker niet zoals Top Gear op z’n hoogtepunten. Zoals het er nu naar uitziet hebben we dankzij Jeremy’s onhandigheid eigenlijk twee nieuwe autoprogramma’s die “best vermakelijk” zijn, maar veel meer ook niet.

    1. Post
      Author
      Fant

      Thanks 😀 Mooi dat er nog iemand blij mee is behalve ikzelf! En ja, ik ben het 100% met je eens. Ik had echt moeite om de tweede aflevering door te komen. Ze halen niet eens de helft van te potentie eruit, wat erg jammer is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *